SEO – som jo rent faktisk betyder søgemaskineoptimering – kan være en lidt forkromet affære.
Derfor kan du få professionel hjælp her.
For hvad går det egentlig ud på? Alle taler om det, og alle skal have det. Men hvad nu hvis man ikke har tid eller ressourcer til at få det gjort. Eller hvis man ikke ved, hvordan det helt lavpraktisk skal gribes an?
Når man snakker om SEO, så kan det betyde lidt af hvert. Og det gør det jo ikke ligefrem lettere, for de der ikke ved så meget om det.
Bare rolig… Hjælpen er her. Uanset om det SEO til din hjemmeside eller webshop.
Hop længere ned ad siden, hvis du vil vide mere….
Resenborghus ApS, ejet af Per Raun, led af dårlige placeringer og fortsat nedgang på sine søgeord. Det til trods for, at Per havde en månedlig vedligeholdelsesaftale med søgemaskine-optimering (og AdWords) hos et andet SEO-bureau. Per tog fat på mig, og det var ikke svært at gennemskue, hvad der var gået galt. Det tidligere SEO-bureau havde lavet det, der kaldes keyword-stuffing. Det betyder, at de havde oprettet og skrevet mange sider, der var stort set ens. Der var RIGTIG mange gentagne søgefraser (relevante søgeord for Resenborghus), der ikke var naturlige i teksten. Den slags går ikke hos Google, for så bliver den ellers så nuttede panda vred. Og du vil hurtigt se (og føle) en drastisk placeringsnedgang. (Google Panda er det af Googles værktøjer, der ser på indholdet på din hjemmeside).
Efter en dedikeret indsats med både sletning af sider (med redirects), en stor indsats på tekstoptimering, meta og tags på billeder og med tilføjelse af video, er Resenborghus rykket 50% frem på relevante søgeord – i gennemsnit. Nogle søgeord er gået fra side 3 helt om på side 1 – og her snakker vi landsdækkende. Der er fremgang stort set hver dag – som du kan se i statistikken nedenfor.
Resenborghus er i en branche, hvor mange søgeord har stor konkurrence. Især på de landsdækkende søgninger. Derfor kræver det en større SEO-indsats, når en hjemmeside, er blevet ‘uvenner’ med Google.
Lokalt har Resenborghus også fået bedre rankings – især i de byer, der ligger i nærheden af Struer (hvor virksomheden hører til).
Videomarkedsføring og indlejring af video på et website, er i dag med til at øge rankings for pågældende hjemmeside eller webshop.
Vi foretrækker i stigende grad, at se video omkring et hvilket som helst emne, frem for at læse tekster. Derfor bruger flere og flere YouTube som søgemaskine. Især når de søger info om et emne. Det er her du kan fange deres opmærksomhed, inden de er så langt i deres beslutnings- og købsproces.
Du skal bare huske, at skrive en SEO-tekst i beskrivelsen og tagge videoerne med de rette søgeord og -fraser. Ellers giver det ingen SEO-værdi, og dine videoer bliver ikke fundet.
Jeg har indtil videre produceret 2 videoer til Per og Resenborghus. Begge ligger i top 3 på YouTube på virksomhedens relevante søgeord. At Per samtidig kan bruge dem på de sociale medier, er en ekstra bonus.
Resenborghus bruger også AdWords (AdWords og SEO sammen giver SEM). Også her var der problemer, som nu er rettet op på.
Hvad koster SEO så egentligt? Du forventer måske at få en konkret prisoversigt på forskellige pakkeløsninger osv., men det er ikke tilgængeligt – i hvert tilfælde ikke her. Der er ikke 2 hjemmesider eller webshops, der er ens, og derfor bliver lige netop dit website eller din webshop vurderet for sig selv.
For at få en pris på en månedlig aftale med SEO/søgemaskineoptimering (eller for en enkeltstående overhaling af din hjemmeside), bliver følgende parametre vurderet og analyseret:
Som du kan se, så er det svært at prissætte. Prisen for søgemaskineoptimering af en webshop eller en almindelig hjemmeside kommer altså helt an på nuværende tilstand, og dine konkrete ønsker.
Helt basic, så er SEO en betegnelse af strukturen og indholdet på din hjemmeside eller webshop. Det e det, der i sidste ende ligger bag din sides organiske placeringer i søgemaskinerne. Organiske placeringer er dine siders placeringer i eksempelvis Google. Det koster ingenting, når nogen klikker sig ind på din hjemmeside, efter at de har søgt efter noget. Altså; det er de resultater, der kommer frem under annoncerne (AdWords/ Google Ads), der jo ofte ligger helt øverst.
SEO er altså kernen af online markedsføring. Har du ikke styr på din SEO, så er der ikke gode odds for, at du bliver fundet i søgemaskinerne.
Ligger du ikke i toppen af søgeresultaterne på 1. side, så er der meget lave odds for, at nogen finder din hjemmeside eller webshop. Derfor skal du sikre, at både website, billeder og især tekster bliver søgemaskineoptimeret.
SEM står for search engine marketing. Det er en kombination af SEO (søgemaskineoptimering/search engine optimization) og SEA (AdWords/ search engine advertising). Altså det er søgeoptimering af din hjemmeside eller webshop OG det er online annoncering – ofte via AdWords (der nu hedder Google Ads).
De 2 hænger uhjælpeligt sammen. Især hvis man går op i lave klikpriser og høje annonceplaceringer på AdWords (Google Ads).
Google har en hel zoologisk have. Der findes en Google Panda (som med tilfældet i casen ovenfor – altså en indholdsfikseret algoritme). En Google Hummingbird (som vil levere de mest relevante resultater, når du søger efter noget på Google). Google Pigeon (som ser på din geografiske placering, når du søger, inden søgeresultaterne loades. Den bruger din lokation til at spore sig ind på det helt rigtige via Google Maps). Og så er der Google Penguin (der kan gennemskue enhver linkstruktur, der fører ind og ud af dit website – altså din link building struktur).
Så når du hører tale om Googles panda, pingvin, kolibri eller due, så er det altså Googles egne værktøjer (algoritmer). De sikrer, at man altid finder relevante resultater, når man søger efter noget på Google.
Et El Center i Struer fik en hjælpende hånd med deres dårlige placeringer på Google. De ønskede en fast aftale med vedligehold, hvor der skulle bruges ekstra tid indledende, så der hurtigere kunne ske en ændring.
Nu viser grafen nedenfor godt nok et gennemsnit ud af ikke mindre end 118 søgeord/søgesætninger, men det giver dig et overblik over, hvad jeg kan gøre.
Grafen viser, at den indledende genenmsnitsplacering for el-centeret var nr. 13,82 på Google på i alt 118 søgeord/søgesætninger. Da de selv overtog administrationen af deres SEO på hjemmesiden, havde jeg fået hjemmesiden op på en gennemsnitsplacering på 2,53. Heraf var de primære søgeord/søgesætninger placeret som nr 1 og 2.
Når jeg laver SEO på en hjemmeside er det måske kun 10-15 primære søgeord/sætninger, men med en fast aftale, vil jeg altid få sat flere relevante søgeord ind på en side løbende.
Forvirret? Når der står ‘søgesætning‘ kunne det f.eks. være ‘elektriker Struer’.
Det smarte ved at bruge LM Marketing som SEO-bureau er, at du kan opsige aftalen når som helst! Der er ingen binding. Du skal selvfølgelig have værdi for dine penge. Føler du ikke, at du får det, ja så bliver du ikke holdt op på noget herfra. Men.. det er jeg, ud fra min erfaring, 100% overbevist om, at du vil få. Det er selvfølgelig derfor, at jeg tilbyder en bindingsfri aftale.
Du kan også vælge en enkeltstående overhaling af din hjemmeside eller webshop. Eller bare dele af den. Det betyder mere arbejde nu og her. Men så går det også det hurtigere med placeringsstigningen.
SEO Holstebro? Selvom mit SEO-bureau er lokaliseret i Holstebro, har jeg kunder over hele landet. Så holder din virksomhed til i eksempelvis Struer, Lemvig, Herning eller København, så spiller det ingen rolle. Søgemaskineoptimering foregår jo trods alt online.
© Copyright LM Marketing 2023
Website lavet med ❤ af LM Marketing