5 fordele ved SEO

Hvilke fordele er der ved SEO?

Her finder du 5 af de aller største fordele der findes ved at investere i søgemaskineoptimering. Du får:

  1. Øget trafik
  2. Højeste ROI
  3. Omkostningseffektivitet
  4. Opmærksomhed om dit brand
  5. Brugervenlighed

Hvis du ikke er helt med på, hvad det reelt betyder, så får du en uddybende forklaring på hvert punkt lige herunder.

1. SEO giver øget trafik

Får du lavet SEO på din hjemmeside eller din webshop, vil din sides placeringer stige i søgeresultaterne. Det betyder i praksis, at dine varer eller serviceydelser komme til at ligge længere oppe i søgemaskinerne. Og kun ved at ligge i toppen, får du mere trafik på din side.

Indholds-seo handler især om, at alt indholdet på din side er optimeret til lige præcis de varer eller serviceydelser, du sælger. Det gælder blandt teksten og billederne på siden.

Er de relevante søgeord og søgesætninger skrevet ind i teksten? På den rette måde? Og er dine billeder og videoer tagget med de samme rette søgeord og søgesætninger, så er du langt.

Og SEO giver mere end det…

Når jeg skriver, at SEO giver bedste ROI, så mener jeg i forhold til markedsføringsinvesteringer – når man vil findes online. 

SEO gør det muligt at tracke resultaterne af indsatsen. Hvilket er stort set umuligt med andre markedsføringsindsatser. Man kan tracke alt fra placeringsstigninger i søgemaskinerne til antal besøgende på hjemmesiden eller webshoppen. Det bruger man analyseværktøjer til – eksempelvis Google Analytics.

Med SEO-analyse kan du altså også komme ind til kernen af dine kunders/besøgendes adfærd. Du kan eksempelvis lære meget i forhold til dine besøgendes demografi, interesser og andre brugeradfærdsoplysninger. Og de oplysninger er guld værd, når du vil optimere din hjemmeside og øge dit salg. Især på lang sigt. Og du får kun fat, i de der søger online, hvis du ligger i toppen i søgemaskinerne.

Det er under alle omstændigheder min erfaring, at SEO giver den bedste return on investment, hvis man vil findes online. Online annoncering virker selvfølgelig også. Men kommer du til at ligge i toppen i søgeresultaterne på SEO, ved rigtig mange, at du virkelig har gjort noget ud af at ligge der. Det skaber større tillid. For alle og enhver kan købe sig til annoncer.

Og SEO kan endnu mere..

Hvis du i stedet udelukkende investerer i online annoncering, så vil det aldrig give dig den bedste ROI. Ud over at du bruger tid og penge på at sætte annoncerne op, så koster hvert klik på en annonce penge. Idet du så ikke har brugt tid på SEO på landingssiden til annoncen, er der desværre stor chance for, at landingssiden ikke lever op til forventningerne, hos den der har klikket sig ind. En landingsside til en online annonce skal nemlig også være søgemaskineoptimeret. For SEO er alt fra hurtig load-tid til overskuelighed og brugervenlighed på websitet. Og så skal indholdet selvfølgelig være 100% skræddersyet til de søgeord, du kører annoncen på. Ligesom annoncekampagnen skal overvåges og optimeres løbende, så du altid får ‘gode’ klik. Desuden vil manglende optimering af en annoncelandingsside betyde, at du enten ligger i bunden af annoncerne (afhængigt af konkurrencen på dit felt), eller dine klik bliver dyre. Og det er udelukkende fordi, dine annoncekampagne ikke matcher indholdet på landingssiden. Og det betyder samtidig en ekstrem dårlig konverteringsrate.

Det er under alle omstændigheder min erfaring, at SEO giver den bedste return on investment, hvis man vil findes online. Online annoncering virker selvfølgelig også. Hvis du vel og mærke har styr på dine landingssider. Men kommer du til at ligge i toppen i søgeresultaterne på SEO, ved rigtig mange, at du virkelig har gjort noget ud af at ligge der. Det skaber større tillid. For alle og enhver kan købe sig til annoncer.

Investerer du i både SEO og online annoncering, så er det en helt anden snak. For det er helt sikkert det mest effektive, hvis de kombineres.

2. SEO giver bedste ROI

3. SEO er omkostnings-effektivt

SEO er en af de klart mest omkostningseffektive markedsføringsmidler, fordi det er målrettet de kunder, der aktivt søger efter dine produkter eller ydelser online. 

De leder efter dig – ikke omvendt! De har et behov, der skal opfyldes – du har det, de skal bruge. Det kan næsten ikke blive smartere.

Derfor er SEO en langt bedre markedsføringsinvestering end eksempelvis avisannoncer eller canvassalg. 

Topplaceringer på dine relevante søgeord og søgesætninger giver langt flere visninger i søgemaskinerne (på Google), end hvis du ligger og roder rundt på side 2 og 3. 

At ligge i toppen på side 1 betyder, at din hjemmeside eller webshop får mere eksponering end så mange andre. Du og din virksomhed/dit brand, bliver derfor fremadrettet associeret med det søgeord, som en potentiel kunde har tastet i søgefeltet. Og det er tillidsskabende, fordi de virksomheder der ligger på første side i Google, vækker mere tillid, end de der ligger på side 2.

Jo højere du ligger i søgeresultaterne, jo større chance er der for, at potentielle kunder finder dine varer/ydelser og bemærker din virksomhed.

4. Dit brand får mere opmærksomhed

5. SEO giver øget brugervenlighed

Selvom det måske lyder sært, så giver SEO en øget brugervenlighed.

SEO er nemlig med til at gøre det nemt for søgemaskinerne at navigere rundt på et website. For at gøre et website attraktivt for søgemaskinerne, skal det samtidig være brugervenligt for de besøgende.

Her handler det bl.a. om at sætte websitet lækkert op, at billeder og video loader hurtigt, og ikke mindst;  at lave mange interne links, så der ikke er nogle dead ends.

Derfor er brugervenlighed (både for besøgende og for Google) endnu en faktor, når man laver søgemaskineoptimering.

Var artiklen interessant?
Så er der måske andre i dit netværk, der også vil synes om den.
Del den her:

Facebook
LinkedIn

Hjælp til SEO?

Har du brug for hjælp til SEO? Send mig en mail.

Det er helt uforpligtende at høre om dine muligheder.

Vi tales ved

/Louise – LM Marketing