SEO trends og online markedsføring i 2019

Hvordan laver man god SEO i 2019? Hvilke trends kommer frem og hvilke forbliver?

SEO trends i 2019 er både gamle kendinge og nyere elementer.

Hvad skal der så til for at begejstre Google og få bedre placeringer i søgemaskinerne?

Ifølge eksperterne (eksempelvis SEO-guruen Neil Patel) skal vi i 2019 især have fokus på nedenstående søgemaskineoptimerende elementer på hjemmesiden og webshoppen.

SEO og online markedsføring

Brug de rigtige søgeord

Optimer din hjemmeside eller webshop med de søgeord dine kunder søger efter. Det er nok logik, men er du nybegynder, så er det helt klart her, du skal starte. 

Hvis du står med et søgeord (et produkt eller en serviceydelse), der har stor konkurrence, så gå efter de længere søgesætninger (se hvordan du kan gøre her: longtail-søgefraser).

Vær modig og nyskabende

Nok lettere sagt end gjort.

Næsten alle virksomheder har fået øjnene op for SEO, så nu er det i stedet vigtigt, at du skiller dig lidt ud.

Det kan du eksempelvis gøre med video, animerede infografikker og interessant indhold (eksempelvis tekster/content marketing).

Content marketing - tekster og indhold til hjemmeside

Dine landingssider skal spille MAX

Fint nok at du bliver fundet i søgemaskinerne – men får man så den rette information, når man lander på dit website?

Er det de rigtige produkter, der vises? Er det nemt at finde rundt på siden? Hvis du har en webshop, kan man så købe dine produkter med et par enkelte klik?

Brugeroplevelsen, hastigheden på din side og ikke mindst; relevansen af landingssiden (den side folk kommer ind på), skal være helt i top.

Vi har ikke meget tålmodighed i dag. Det skal gå stærkt, og det skal virke. Derfor skal brugeroplevelsen, hastigheden og ikke mindst relevansen af den side man er klikket ind på, være helt i top.

Hvordan laver man SEO til talesøgning og stemmesøgning

Bliv klar til stemmesøgning

Ja, du læste rigtigt. Stemmesøgning (også kaldet talesøgning) er ved at blive det nye sorte. I hvert fald i USA. Det spås ligefrem, at stemmesøgning vil udgøre 50% af alle søgninger i 2020. Mon ikke vi i Danmark snart kommer med på den vogn? 

Hvordan laver man stemmesøgning/ talesøgning?

Har du en iPhone, kender du sikkert Siri. Der findes flere og flere voice-assistenter på mobile enheder, og nu kan man også i Danmark få dem til hjemmet. Eksempelvis har Google i efteråret 2018 lanceret sin Google Assistent, som, udover alle mulige andre fede features, kan søge online, hvis du stiller den et spørgsmål. Smart, ikke?

Hvordan optimerer man til stemmesøgning?

Det gør man blandt andet ved at gøre sine overskrifter og tekster til spørgsmål, som folk kan finde på at stille.

Forestil dig, at du sidder i bilen på vej hjem, og du lige skal vide, hvornår den lokale pizzapusher lukker. Så spørger du din voiceassistent (eks. Siri, Google now, Cortana eller hvad med Jarvis fra Avengers?) – ‘hvornår lukker Papatya pizzaria?’ – og så får du svaret.

Derfor giver det ekstra god mening, at du fremover opdaterer dine åbningstider, kontaktoplysninger mv. på alle dine platforme og medier. Så er du startet på at optimere mod stemmesøgning. Men alt det andet følger med. Jo mere vi kommer til at bruge funktionen, jo mere begynder vi at spørge om…

Følg med her på siden. Der kommer snart mere info omkring stemmesøgning, og hvordan man skal optimere til det.

Webbureau med SEO - søgeordsanalyse

Dit website skal være mobilvenligt

Der er ingen vej udenom. Vi bruger mere og mere tid på mobilsøgninger.

Er din hjemmeside eller webshop ikke mobilvenlig, så bliver du både straffet af potentielle kunder OG Google.

Samtidig hænger denne del jo uhjælpeligt sammen med stemmesøgning – så du må i gang, hvis det halter.

Synes du ovenstående var interessant?

Del det på de sociale medier

Share on facebook
Share on linkedin
Share on google

Har du brug for hjælp?

Hvis du ikke lige har tid og ressourcer til at lave det hele selv, så tag fat på mig. 

Send mig en mail.

Vi tales ved

/LM