Du vil have et nyt tv. Det skal selvfølgelig være et super fedt tv med de nyeste features. Du hopper på nettet, og du søger efter ‘nyeste fladskærme’.
Men.. ved at skimme ned over de resultater der popper op, kan du se, at datoen på flere af resultaterne siger 2017 og endda 2016. Det var jo NYE fladskærms-tv, du gerne ville finde! Så nu begynder den vilde skattejagt – og DU er Indiana Jones på jagt efter den hellige gral.
Du søger videre; ‘nye fladskærme i 2018’. Du læser lidt om emnet på et par sider, men bliver så mere og mere opsat på at finde det fladskærms-tv, der har lige præcis de funktioner og det design, du ønsker. Jo klogere du bliver på emnet, jo mere detaljeret begynder du altså at søge.
Det er dét, der hedder longtail-søgninger (lange søgesætninger).
Er du en virksomhed der sælger fladskærme, så er det om at komme i gang med søgeordsanalyser. Du vil jo helst have, at det er dit website, der løber med ordren – ikke?
Uanset om du sælger tv, børnetøj, serviceydelser, varmepumper, kosmetik eller biler, så skal du virkelig sætte dig ind i dine potentielle kunders ønsker og spørgsmål. For så giver det pote og sorte tal på bundlinjen.
Der findes massevis af sider, der laver søgeordsanalyse. Nogle koster gratis, andre koster penge.
De gratis sider til søgeordsanalyse er nok dem, du er mest interesseret i – se herunder:
Nu sidder du så med en liste, hvor du har fundet de bedste søgeord og longtailsætninger. Hvad så!?
Så er det til tasterne. Du skal sikre, at de søgeord og søgesætninger du har fundet frem til, indgår i de beskrivende tekster, du forfatter til dit website. Sørg for at teksterne er fyldestgørende i forhold til det emne (det søgeord), der er vigtigst for dig at blive fundet på.
Google belønner velskrevne tekster (tekster der har relevant og informativt indhold) med gode placeringer. Derudover skal teksterne forfattes, så de er lette at læse og ikke for korte (jeg anbefaler minimum 500 ord pr side – Google siger minimum 300 ord).
Uanset om du har en almindelig hjemmeside eller en webshop, så er ovenstående meget væsentligt, hvis du vil opnå gode placeringer. Gode placeringer i søgemaskinerne betyder jo mere trafik til dit site og dermed større potentiale for salg.
© Copyright LM Marketing 2023
Website lavet med ❤ af LM Marketing